Bütün bu değişkenlere rağmen aslında basit bir temeli var 15% kuralı, buna daha sonra geleceğim, ancak forumları incelediğinizde veya internette kısa bir araştırma yaptığınızda ciddi bir bilgi kirliliği olduğunu görüyorsunuz. Lastik üzerinde bulunan minimum değer ile maksimum değer ortasında olmalı, maksimum değere şişirilmeli, düz yolda maksimumun %10 altında, bozuk yolda veya arazide minimumum %10 üzerinde olmalı gibi gerçeği yansıtmayan bilgiler.
Bu konuyu araştırırken konuya bilimsel şekilde yaklaşan ve çeşitli denemeler ve deneyler ile kanıtlar sunan ve olması gerekeni matematiksel bir çerçeve içine koymayı başaran en iyi makalenin, "The Dancing Chain" kitabının yazarı Frank Berto tarafından yazıldığını gördüm. Berto' ya göre hava ve yol durumunu ilk etapta konunun dışında tutacak olursan bisikletin ağırlığı, sürücü ağırlığı ve lastik ebatına göre optimum basınç ile şişirilmiş olan bir bisiklet lastiğinin üzerinde yük olmayan hali ile yük olan hali arasında lastik yüksekliği olarak 15% fark olmalı. Biraz önce bahsettiğim 15% kuralı bu. Daha iyi anlaşılması açısından aşağıda Berto' nun şemasını paylaşmak istiyorum;
Berto ayrıca bisiklet, ekipman ve sürücünün toplam ağırlığı ve 700c lastiklerin farklı kalınlıkları için hangi basınç düzeyinin optimum olduğunu belirleyen bir grafik oluşturmuş.
Berto' nun grafiğine göre bisiklet ve kullanıcının toplam ağırlığının 110kg olduğunu ve 700 x 28C lastikler kullandığınızı var sayalım buna göre 1 lastik için basıncınız yaklaşık 90 PSI olmalı. Ön ve ara lastiğin farkı daha çok bisikleti kullanma pozisyonuna göre değişiyor ama kabaca iki farklı oran söz konusu 45/55 ve 40/60. Kullanılacak olan oranı 45/55 olarak alacak olursak ön ve arka basıncı hesaplamak için tek lastik için bulmuş olduğumuz 90 PSI değerinin iki katını alıyoruz buna göre ön lastik için hesap 180 x 0,45 = 81 PSI ve arka lastik için 180 x 0,55 = 99 PSI.
Berto' nun makalesine ulaşmak ve daha detaylı bilgi almak için buraya tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder